Ryuji Nakamura and Associates
 
 

Unrelated

This is the third and final exhibition of Shiseido Gallery's 8th Tsubakikai. The common theme this time is “neglect and indifference”.
I exhibited two pillars and two chairs. I have been holding spatial exhibitions since the first year. In the first year, I exhibited the work called “Relationship” which used walls, and in the second year, we exhibited the work called “Rope” (collaboration with Hiroshi Sugito) which used rope. Both attempts were to actively create a relationship between the work and the viewer, or between the works and the works. In contrast, this time's pillars were created as something that simply exists (in other words, something unrelated) rather than something that actively creates relationships. One is located near the entrance of Gallery 1 to obstruct the flow of traffic, and the other is located near the center of Gallery 2. The thickness and finishing are similar to the actual pillars of the Ginza Shiseido Building, giving a little character to this neutral space, which was probably created with the aim of being a white cube. On the other hand, the chair looks like a work of art, and by placing it near the pillar as an exhibit, it emphasizes that the pillar is part of the space rather than an exhibit. What do other artists and viewers feel and react to the pillars that have been made into the background? Also, will there be a relationship or not? If so, what kind of relationship will it have? You will observe things like this. Space is a quiet existence that is always behind people and objects, but is rarely brought into our consciousness. Floors, walls, ceilings, and pillars are there for granted, but their presence should actually have a big impact on how a space feels. It's hard for us who are used to it to notice it, but if you pay attention to it, it's very interesting. Through the pillars, you can experience a space that is unrelated to the exhibition, but in some sense is related to and influences the exhibition.

Title: Unrelated
Exhibition title: 8th Tsubakikai, Tsubakikai 8 This new world “Just here and now”
Organization: Shiseido
Date: October 31st - December 24th, 2023
Place: Shiseido Gallery, 1st basement floor, Tokyo Ginza Shiseido Building, 8-8-3 Ginza, Chuo-ku, Tokyo
Artist: Hiroshi Sugito, Ryuji Nakamura, Nerhol, Futoshi Miyagi, Aiko Miyanaga, mè
Photography: Ryuji Nakamura

 

無関係

資生堂ギャラリー第八次椿会の最後の年となる3回目の展示です。今回の共通のテーマは「放置と無関心」です。私は2本の柱と2脚の椅子を展示しました。私は最初の年から空間的な展示を行ってきました。1年目は壁を使った「関係」という作品、2年目のロープを使った「ロープ」(杉戸洋と共作)という作品を展示しました。どちらも作品と鑑賞者あるいは作品と作品の関係を積極的につくろうとするものでした。それに対して今回の柱は、関係を積極的につくるものというよりは、ただそこにあるもの(つまり無関係なもの)としてつくりました。1本はギャラリー1の入口付近に動線を妨げるようにしてあり、もう1本はギャラリー2の中央あたりにあります。この銀座資生堂ビルの実際の柱のような太さや仕上げとしていて、ホワイトキューブを目指してつくられたであろうこのニュートラルな空間に少しだけ特徴を与えるものとしてあります。一方、椅子は作品然としていて、柱の付近にいわゆる展示物として置くことで、柱が展示物というよりは空間側のものであることを強調するものとしてあります。そのように背景化された柱に対して、他の作家や鑑賞者が、何を感じ、どんなリアクションをとるのか?また、そこに関係が生まれるのか生まれないのか?生まれるとすればそれはどんな関係か?といったことを観察することになります。空間はいつも人や物の背後にありながら意識に上ることが少ない地味な存在です。床、壁、天井、柱は当たり前のようにそこにありますが、それがあることで実は空間の感じ方に大きな影響を及ぼしているはずです。慣れてしまった僕らにはなかなか気づきにくいですが、意識して見るととても興味深い存在です。展示とは無関係でありながら、ある意味で展示と関係し展示に影響を与えてしまう空間というものを柱を通じて味わってもらう展示となっています。

タイトル:無関係
展覧会タイトル:第八次椿会 ツバキカイ 8 このあたらしい世界 “ただ、いま、ここ”
主催:資生堂
会期:2023年10月31日~12月24日
会場:資生堂ギャラリー 東京都中央区銀座8-8-3東京銀座資生堂ビル地下1階
作家:杉戸洋、中村竜治、Nerhol、ミヤギフトシ、宮永愛子、目[mè]
撮影:中村竜治

 
Ryuji Nakamura and Associates